WEpods gaan rijden bij Airport Weeze

29-11-2018 WEpod Weeze

Tussen de Terminal en parkeerplaats P2 van Airport Weeze gaat de in Gelderland al bekende WEpod rijden. Dit is onderdeel van een groot Europees project. Het vervolg op het Gelderse WEpod project in Wageningen waar de twee WEpods reden op het terrein van de Wageningen Universiteit. Het door de EU gesubsidieerde project „I-AT“ maakt gebruik van het luchthaventerrein om de test uit te voeren. De bedoeling is dat het voertuig in de toekomst automatisch gaat pendelen. Momenteel is er nog een steward aan boord die het voertuig met de hand bestuurt. De test is bedoeld alle details van het traject te verzamelen en op te slaan.

Met een budget van in totaal 8,5 miljoen Euro – gesubsidieerd door middel van interregionale EU-middelen van de Euregio Rijn Waal – test het project „I-AT interregionaal automatisch transport“ momenteel samen met verschillende projectpartners het automatische rijden van de toekomst. Het grensoverschrijdend karakter is een extra toevoeging aan eerdere tests met de WEpods. Immers als dit het vervoer van de toekomst is dan moet het voertuig ook kunnen doorrijden over grenzen heen.

Ook in deze testfase staat de veiligheid voorop

Het busje waarin de zitplaatsen – anders dan in een auto – niet achter elkaar maar tegenover elkaar zijn geplaatst, rijdt maximaal 15 kilometer per uur en is voorzien van redundante techniek: als er een GPS-apparaat uitvalt komt er automatisch een andere apparaat voor in de plaats. Als er een defect van de lasersensor optreedt zijn er andere sensoren die het werk overnemen. De veiligheid staat op de allereerste plaats.

Testtraject

De beide WEpods staan klaar op Airport Weeze. Steeds wordt er gereden met één voertuig met een steward aan boord. De bus rijdt steeds dezelfde route zodat de informatie over de route kan worden verzameld en wordt opgeslagen. Alles wat geleerd is in de Nederlandse testfase in Wageningen wordt nu benut en doorontwikkelt bij dit nieuwe project I-AT. Met moderne techniek verzamelt het voertuig door middel van radarapparatuur, lasersensors en camera’s vele keren alle details van de rondrit. Die gegevens moeten er later aan bijdragen dat veranderingen van de route veiligheidstips kunnen geven: mocht er een omgevallen boom op de weg liggen dan remt het voertuig zelfstandig af. De route zelf wordt gereden met behulp van GPS-navigatie. Hoe lang deze testfase duurt staat nog niet vast. Alle ritten worden zonder passagiers gereden, in de bus zit alleen de steward. Pas later zullen er – ook in het kader van tests – passagiers mogen instappen. Met de elektrische busjes waarin telkens zes mensen kunnen gaan zitten moet later de parkeerplaats P2 met de terminal worden verbonden. Een andere route zou desgewenst van de terminal naar het hotel op het terrein van Airport-Weeze kunnen worden aangeboden.

Elektriciteit van zonnepanelen Airport Weeze

De busjes rijden elektrisch. Ze zouden de hele dag op en neer kunnen rijden tot ze weer bij de laadpaal moeten gaan opladen. De daarvoor noodzakelijke elektriciteit wordt geproduceerd door de milieuvriendelijke zonnepanelen van Airport Weeze; met 30 hectare is dat de grootste fotovoltaïsche installatie in de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen.

Noot voor de redactie: Voor meer informatie over dit persbericht kunt u tijdens kantooruren contact opnemen met Petra Borsboom, (026) 359 96 60, p.borsboom@gelderland.nl, of het Provincieloket (026) 359 99 99, provincieloket@gelderland.nl. Na kantooruren kunt u bellen met onze piketmedewerker, (026) 359 87 17.

            

Terug naar nieuwsoverzicht